Måndagen den 25:e november 2024
OnLine Support

Här finner Du nästan allt Du behöver för att komma igång med att ladda upp hemsidan, lägga in script men också hur Du löser problem och varför de uppstår. Välj den kategori till vänster som bäst stämmer överens med Din fundering. Under varje kategori finner Du frågor vilka Du klickar på för att komma till svaret/guiden.
Kategorier
 
Allmänt
FTP
KontrollPanelen
E-post
Telnet/Shell (via SHH, Secue Shell)
FrontPage
Server Side Includes (SSI)
CGI
- Vad är CGI?
- Vilka CGI-script får jag installera?
- Hur gör jag för att installera ett CGI-script (CH MOD)?
- Vilka är sökvägarna till Perl, sendmail osv?
- Var finns det bra gratis script att ladda hem?
- Kan er support hjälpa mig när scriptet inte vill fungera?
- Kan jag ha ett CGI-script som startsida?
Active Server Pages (ASP)
MS Access-databaser / DSN-kopplingar
PHP
MySQL Databaser
WAP
Subdomäner
SSL
Statistik & Loggar
RealAudio & RealVideo
Domännamn
Övrigt
Hur gör jag för att skapa en autoresponder?



Om Du vet med Dig att Du inte kommer ha tillgång till e-posten under en period p.g.a. semester, resa etc. kan det vara bra att skapa en autoresponder eller automatsvar vilket är den försvenskade uttrycket. Med de funktioner som vi erbjuder ingår bland annat att Du kan sända med en bifogad fil i automatsvaret.

Logga först in på KontrollPanlen för Ditt konto, genom att klicka här. Ange domännamn, användarnamn och lösenord och klicka på "Logga in".


När Du kommit in klickar Du på "MAIL" enligt bilden nedan.

Klicka här för större bild


Välj sedan det e-psotkonto som Du vill skapa en autoresponder för. I detta exempel använder vi "info" som vi tidigare skapat. Observera att Du endast kan skapa automatsvar för "riktiga" e-postkonton, och inte för redirects. Klicka på kontots namn för att komma vidare, enligt nedan.

Klicka här för större bild


Du ser nu Dina inställningar för Ditt epost-konto nedan. Klicka i rutan "Mail autoresponder" och klicka sedan på "Add". Du får nu upp en ruta där Du namnger det nya automatsvaret. Vi döper detta till semester. klocka sedan på "OK".

Klicka här för större bild


Nu kommer det upp en hel del inställnings-alternativ som Du skall välja. Vi tar dem ett i taget. Kontrollera först och främst att namnet på autorespondern stämmer.

För "Request text" finns tre olika alternativ. Här kan Du "sortera" vilka som skall få automatsvar eller inte, då de skickar e-psot till Dig. Du kan välja att enbart skicka ett automatsvar till de som har ett visst ord eller utryck i ämnet eller meddelandet (body). Låt oss säga att Du äger ett företag och vill skicka en prislista på blommor när ordet "prislista" finns i e-posten. Skriv då prislista i "request text" och markera "in the subject" (om texten skall finnas i e-postens ämne) eller "in the body" (om texten skall finnas i e-postens  meddelande). Vi har valt att alla skall få automatsvar genom att markera alternativet "always respond".

Du skall nu välja vilket ämne automatsvaret skall ha i fältet "Answer with subject". Du kan här välja att svaret skall innehålla orginal-ämnet med "Re: " framför. Om någon skickar ett e-post till Dig med ämnet "Prislista" syns "Re: Prislista" som ämne i det e-post de får tillbaka. Du kan också välja att skriva in ett annat ämne, ex "På semester" som valt nedan.

I "Reply with text" fyller Du helt enkelt i den text som skall finnas i automatsvarets meddelande.

"Reply to the unique email adress not more than" låter Dig välja hur många gånger per dag som en e-post skall få Ditt automatsvar. Sätt aldrig denna till något onormalt högt. Den som skickar e-post till Dig kan också ha en autoresponder på vilket gör att e-posten skickas fram och tillbaka i alla oändlighet. Det finns heller ingen anledning att samma person skall få ex. tre automatsvar från Dig på en dag, bara för att han skickar tre olika e-post till Dig. Skriv in hur många dagar det skall gå innan samme avsändare får samma autosvar i ruran framför "times per day". Vi har valt 5, men 1 är vanligen det bästa alternativet.

Nu är denna bit äntligen klar och Du klickar på "Update" för att skapa autorespondern.


Klicka här för större bild


Du kommer nu tillbaka till "skapa e-postkonto"-sidan där Du bara konstaterar att autorespondern "Semester" nu finns inlagd. För att vid senare tillfälle ta bort automatsvaret klickar Du ur ruten "Mail autoresponder". Du kan också välja "Remove" vilket helt tar bort denna. Klicka på "Update" för att slutföra uppsättningen.

Klicka här för större bild


Du kommer tillbaka till ursprungsläget för e-post och kan se att symbolen för automatsvar finns intill Ditt e-postkonto (bilden till höger; markerat i grönt bredvid "info"). Klicka på "Up level" för att återgår i startsidan för KontrollPanelen.

Klicka här för större bild


Och då var du tillbaka på startsidan för KontollPanelen.

Klicka här för större bild